För drygt ett år sedan var Diesel Power klar med installationen av två generatoraggregat från Kohler på Lindholmens tekniska gymnasium. Vanligen används generatoraggregaten för att generera el på fartyg men på Lindholmen är de navet i en marin labbmiljö på Sjöfartsutbildningen. Generatoraggreagaten är utrustade med ett avancerat avgasefterbehandlingssystem från Xeamos som uppfyller EU Stage 5, vars utsläppskrav är betydligt strängare än IMO Tier III som gäller till sjöss.

På Lindholmens tekniska gymnasium skrattas det varje dag, det får vi på Diesel Power erfara när vi gör ett besök på skolan. Måns Nahm, lärare på Sjöfartsutbildningen, tycker kontakten med eleverna är det roligaste med att vara just lärare. Efterfrågan på hans elever, utbildade motormekaniker är hög, både till sjöss och på land.

När eleverna börjar i åk 1 har de ofta inte skruvat alls så utbildningen börjar från grunden och eleverna får lära sig förstå själva systemet med generatoraggregaten i centrum och dess tillhörande komponenter. Att läsa manualer, förstå ritningar och följa instruktioner är också inledande steg i utbildningen.

Allt eftersom får eleverna testa hur saker och ting fungerar på riktigt genom att exempelvis starta upp kompressorer, kylsystem, maskiner och panna. Eleverna har utfört 100 timmars service på motorerna och de har lärt sig att använda de datorprogram som hör till aggregaten och mätt upp olika mätvärden.

På skolans önskelista står motorer som enbart kan användas för att skruva i. Får läraren Måns som han vill kommer det att bli verklighet inom kort.

Carl Rapp, servicechef på Diesel Power, undervisar eleverna i skolans maskinhall.
Måns Nahm, lärare på Lindholmens tekniska gymnasium, och Carl berättar om sina spännande yrkesbakgrunder och erfarenheter från olika delar av världen. 
Matteus Ottosson vill arbeta med maskiner på fartyg. Han ser sig själv arbeta på Stena Line om 5 år. Matteus kommer från Kungälv och pendlar gärna för att få läsa sjöfartsutbildningen på Lindholmen.
(till vänster på bilden)


Edvin Jonsson är genuint intresserad av motorer och av hur det fungerar rent tekniskt. Hans mammas släkt har många som arbetat på sjön så för honom var gymnasievalet enkelt. Edvin kommer från Kungsbacka och vill arbeta några år, för att senare läsa vidare på Chalmers.
(till höger på bilden)

Om utrustningen i maskinlabbet

  • Generatoraggregat: 2 x Kohler 300EFOZC (300 kW)
  • Startmotorer: 1 x elstartmotor, 1 x luftstartmotor från Gali.
  • Avgasrening: Efterbehandlingssystem från Xeamos med partikelfilter och selektiv katalytisk reduktion (SCR) där AdBlue tillförs som reduktionsmedel.
  • Bränsle: EcoPar, ett ogiftigt drivmedel som uppfyller den europeiska och amerikanska standarden för diesel.
  • Miljöprestanda: Uppfyller Industrial EU Stage 5.
  • Vibrationsdämpning: Motortassar från Vibratec.