Med motorutvecklare från kända brittiska Formel 1-stall och en teknik anpassad för marinmotorer har det brittiska Cox Powertrain tagit fram världens mest kraftfulla dieselutombordare. Och med en effekt på 300 hk i Light Duty Commercial-rating förväntas CXO300 skaka om marknaden för marinmotorer rejält. Den 1 mars sker Sverigepremiären för CXO300 då den visas upp på Stockholmsmässan i Älvsjö Allt för sjön av Diesel Power.

CXO300 är främst utvecklad för planande yrkestrafik som snabbt behöver nå hög fart, exempelvis kommersiellt fiske, tenderbåtar, charterbåtar och skärgårdstrafik. Den har utombordarens långa livslängd och låga TCO men med dieselmotorns alla fördelar. För kustbevakning, sjöräddning, polis och militär är de främsta driftfördelarna tillgång och bunkring av bränsle, säkerhet och tillförlitlighet, 25-30% längre räckvidd, enkel installation och service. Dieselutombordare har alltså en klar fördel jämfört med motsvarande bensinalternativ.

Fördelar med CXO300 jämfört med motsvarande bensinutombordare:

  1. Väsentligt lägre bränsleförbrukning (minst 25 %)
  2. Lägre underhållskostnader
  3. Längre serviceintervall (1000 h, service på land)
  4. Förväntad livslängd: 2-3 gånger så lång
  5. Markant bättre totalekonomi (TCO/Total Cost of Ownership)

Tekniskt avancerad
CXO300 är framför allt utvecklad för marina ändamål. Den bygger på en 4-takts V8 60° på 4,4L med Common Rail-teknik och Twin Turbo byggt på aluminiumblock. Förmodligen kommer CXO300 mest användas i dubbel- eller trippelinstallationer. Cox kommer att erbjuda två olika reduktioner, 1,23:1 alternativt 1,46:1, samt tre rigglängder (25”, 30” och 35”), alla med möjlighet till joystick med dynamisk positionering, GPS och cruise control.

Service överallt, dygnet runt
Cox framgång hänger tätt samman med företagets servicetänk och ett nätverk som består av 40 av världens mest kända specialister inom marin dieseldrift i 60 länder. Dessa backas i sin tur upp av 400 återförsäljare över hela världen för att säkra högsta möjliga servicenivå. Oavsett var i världen företagets kunder befinner sig ska de inte behöva uppleva driftstopp till följd av motorproblem. Och om ett fel inte kan åtgärdas inom rimlig tid, finns Cox motorutbytesprogram. Allt är tillgängligt via en mobil app för att säkra service med en enkel knapptryckning, dygnet runt.

Populär redan som prototyp
Redan innan lanseringen av CXO300 på Fort Lauderdales internationella båtmässa i november 2018 hade denna omtalade utombordare börjat efterfrågas hos Diesel Power. Sedan prototypen presenterades 2018 har mer än ett år gått av hållbarhetstester. Så nu är alltså CXO300 redo att möta marknaden.

”Under alla mina yrkesår har jag aldrig mött en produkt med så starka produktfördelar”,

säger Peter Nauwerck, VD på Diesel Power AB, och fortsätter:

”Med hög prestanda, sin väsentligt lägre bränsleförbrukning, sin lätta vikt och markant längre serviceintervall, kommer denna utombordare sälja sig själv, argumenten är klockrena.”

En stark försäljningspartner
Diesel Power är också stolta över att vara Cox Powertrains generalagent för den svenska marknaden, efter sin tydliga strategiska satsning på att bygga en stark position inom dieselmotorer.

“Diesel Power har enastående teknisk expertis, långa, lojala relationer med varumärken inom dieselmotorer och marina applikationer, samt exceptionellt god kundsupport. De är den perfekta partnern för oss,”

säger Joel Reid, Sales & Marketing Director, Cox.

Med sikte på framtiden
CXO300 är bara den första i en serie kraftfulla dieseldrivna utombordsmotorer som utvecklas i England av Cox Powertrain, som har sikte på marknaden för ännu större och kraftfullare modeller. I Sverige ser Diesel Power hur marknadsandelen för utombordare – med ett så kraftfullt dieselalternativ som CXO300 – kommer att öka.

Vill du veta mer?
Tveka inte att kontakta oss om du har frågor.

VD: Peter Nauwerck, peter@dpower.se, 0705-68 57 73,
Försäljningschef: Kristofer Hansson, kristofer@dpower.se, 0705- 68 57 90
Bildmaterial: Petra Liljeblad, petra@dpower.se, 0733-11 77 33

Här kan du läsa mer om COX Powertrain.