Diesel Power

Winga 25

Winga 25

Typ av båt: Motorbåt - deplacement
Tidigare motor: MD 11C-D backslag, Volvo Penta
Nymonterad motor: Mini-29, Mini-29 Backslag, Solé Diesel

Visa fler båtreferenser

Motorbyte i en Winga 25 motorseglare

Vikt ca 2,3 ton, längd 7,5 m, bredd 2,8 m och har ett djupgående om 0,9 m. Båten hade en originalmotor från Volvo Penta, en MD 11d, originalmotor från 1983. Kunden Stefan fick problem med den gamla motorn sommaren 2018.

” Detta hände sommaren 2018, den varmaste och finaste sommaren i mannaminne, då är man inte glad när båtmotorn havererar.”

Motorn överhettades och avgaser kom in i färskkylvattnet. Stefan provade med att byta packningar på topparna, avgaslimpan mm, bytte även kopparhylsorna som spridarna sitter i. Inget hjälpte. Där och då bestämde sig Stefan för ett motorbyte.

Stefan åkte upp till Allt på sjön i Gustavsberg och hade mått från båten nerskrivna. Stefan hade bestämt sig för att motorstyrkan skulle vara mellan 25 – 35 hk, 3 till 4 cylindrar, diesel samt att den skulle hamna under durkarna och inte sticka upp ovanför med en ”snubbellåda” som var fallet med MD11:an. Sedan skulle det vara en motor utan för mycket elektronik.

På Allt på sjön träffade Stefan oss på Diesel Power och vi visade Solé Diesel Mini 29:an som passade bra in på Stefans krav och mått. Bredvid Diesel Power fanns Diesel Powers återförsäljare Rodahl Marin AB. De hade ett trycklager av modell Aquadrive B10 som passade Solè Diesel Mini 29 vilket gjorde att motorn kunde vinklas och komma ner under durken. Stefan fick priser och data med sig hem och gjorde nya mätningar ombord. Det såg bra ut så han bestämde sig att det skulle bli en Solé Diesel Mini 29:a med trycklager från Aquadrive.

Diesel Power ställde frågan om Stefan är nöjd med motorvalet och fick följande svar:

Jo, jag är jättenöjd! Durken blev slät, jag fick gott om plats i motorrummet trots en cylinder mer, båten har väldigt tyst och jämn gång och bra bränsleekonomi. Båten har nog kanske något högre toppfart, men det känns som hon går ”lättare” fram i vattnet. Jag är MYCKET nöjd!”

Stefan berättade för Diesel Power att det fanns utmaningar men att dom var till för att övervinnas. Stefan fick plasta upp ett skott till trycklagret i akterdelen av ”motorkaret”, tillverka en ny motorbädd som är sammanbunden med trycklagerskottet. All media såsom el, diesel, sjökylvatten är spegelvända på Solé-motorn kontra MD11:an. Stefan fick därför demontera det gamla och göra nytt. Sedan var det mycket mätande för att vinkla motorn rätt så det gick att få ner den under durk, men det gick, med små marginaler.

Stefan har gjort installationen själv allt från urmonteringen av Volvo Pentan till provkörningen med den nya Solè motorn. De moment som han fick hjälp med var svarvning av ny kona på propelleraxel och kapning av axeln.

”… och inte minst så har jag fått ett mycket bra och kunnigt bemötande av Rodahl Marin AB där jag köpte motorn, vilket jag även tror jag skulle få från Diesel Power AB. Detta sista är värt mycket, att ha en bra kontakt med reservdels- och servicestället. Samt till sist så var priset bra.”

Länkar om Winga 25

Tipstack till Stefan Bjarting!

Snubbelrisk där den gamla Volvo Penta motorn var monterad

Frågor kring installationen?

Om du har fler frågor kring denna installation så är du välkommen att ringa oss på Diesel Power för rådgivning. Vi har till exempel ett brett sortiment av alla tillbehör som ofta behövs vid en installation av en ny motor.

Kontakta oss

Våra varumärken

John Deere logotype
Yanmar logotype
MAN logotype
COX logotype
Kohler logotype
Sole Diesel logotype
Coracon logotype
Parker Racor logo
EHB Electronics logotype