Motorbyte i en Sea Ray 335 Sundancer
Vikt c 6,5 ton, längd 10,16 m, bredd 3,18 m, 6 kojplatser, planande båt från 2003 (Båtmodellen kallas 300 i USA)
Tidigare satt det dubbla Mercruiser 5,0 MPI (260 hk/5000 rpm) bensin V8:or med Bravo 3 drev och 22″ 3×3 standardpropellrar. Vid den gamla toppfarten på 37 knop drog båten strax över 5 l/distansen. Nya motorer är Hyundai SeasAll S250S (250 hk/3800 rpm). Man behöll existerande Bravo 3 drev med 2:1 utväxling och bytte till nya 26″ 4×4 propellrar för att undvika kavitation.
Ny toppfart är 35 knop (4000 rpm) med en bränsleförbrukning på 2,2 l/distansen. Marschfart är c 25 – 26 knop (3100 – 3250 rpm) och då drar båten endast 2,0 l/distansen. De nya motorerna ger mer vridmoment, vilket gör båten mycket piggare och det känns som den har mer effekt efter motorbytet. Båten går mycket snabbare upp i planing och ligger även kvar i planing i lägre farter än tidigare. Vid marschfart (25 knop/3100 rpm) så går Hyundai SeasAll motorerna ”helt vibrationsfritt och nästan ljudlöst” vilket ger en mycket behagligare gång jämfört med bensinmotorerna.
Länkar för Sea Ray 335 Sundancer
Tack till Benny på BPC.