Diesel Power

Sea Ray 270 Sundancer

Sea Ray 270 Sundancer

Typ av båt: Motorbåt - planande
Tidigare motor: 7.4 MPI, Mercruiser
Nymonterad motor: Hyundai SeasAll, S250/S270 Merc drev

Visa fler båtreferenser

Motorbyte i en Sea Ray 270 Sundancer

Vikt c 4 ton, längd 9,09 m, bredd 2,8 m, 6 kojplatser, planande båt från 90-talet

Tidigare satt det en Mercruiser 7,4 MPI bensin V8 (330 hk/570 timmar) i båten med Bravo 3 drev och en 20″ propeller.
– Marchfart mellan 23-24 knop (3700 rpm) med en förbrukning på 2,6 liter/distans
– Toppfart på 32 knop (4550 rpm) med en förbrukning på 3,4 liter/distans

Ny motor är en Hyundai SeasAll S250S (250 hk/3800 rpm)
Behöll befintligt Mercruiser Bravo 3 drev med 2,0 utväxling
Ny 21″ XR 4+3 propeller
– Marchfart 23 knop (3250 rpm) med en förbrukning på 1,44 liter/distans
– Toppfart på 31 knop (3900 rpm) med en förbrukning på 1,64 liter/distans

– Den nya motorn ger nybåtskänsla med både lägre ljudnivå och skrovvibrationer. Båten går aningen saktare upp i planing än tidigare men inget problem. Skönt att det numera är billigt att gå ut och åka båt samt slippa en brandbomb på 400 liter bensin!!”, säger Anders Odéhn; båtens ägare.

Själva motorbytet gick förvånansvärt fort, men i och med att jag renoverade hela motorrummet så blev det ett stort arbete som tog mycket tid.

Länkar för Sea Ray 270 Sundancer

Installations, kundens egna ord:
Monterade ur gamla motorn, gick väldigt lätt. Monterade ur all annan utrustning ur motor rummet, tog tid men inte direkt svårt.

Passade in den nya motorn med jiggen, lätt när man väl förstått hur man skulle göra (se till att stödlagret inte sitter fast utan kan svirvla). Befintlig motorbädd behövde sänkas ca en cm på ena sidan, längdmässigt fanns plats för de nya motorfästena.
Rengjorde hela motorrummet med aceton, målade två lager med top coat. Detta tog tid då jag fick måla i sektioner. Återmonterade all utrustning, drog om och snyggade till alla kabelinstallationer.

Monterade de nya motorfästena med hjälp av jiggen. Monterade dieselfilter.Monterade vattenfilter, tar kylvatten från bottenventil. Bytte ut backventilen på tanken och monterade bränsleretur (Hydroscand har prylar). Drog in nytt kablage till powertrim och kopplade in, gick väldigt lätt då jag hade kopplingsschemat från gamla motorn.

Lyfte in nya motorn, testade med tolk. Passade perfekt.
Monterade snabbkopplingar på styrservon.
Byte av stödlager och montering av drev.
Drog in nya kabelstammen och monterade den på motorn.

Drog fram det nya kablaget till reglage (startspärr växel i funktion), instrument och multidisplayen. Hade kopplingsschemat från reglaget så detta gick väldigt lätt.
Monterade nya instrument, färdigt kablage från multiinstrument.
Kopplade på befintliga instrument från multiinstrument, bra instruktion inga problem.

Provstartade, inga problem.
Sjösättning och provkörning, inga problem!”

Om du har fler frågor kring denna installation så är du välkommen att ringa oss på Diesel Power för rådgivning. Vi har till exempel ett brett sortiment av alla tillbehör som ofta behövs vid en installation av en ny motor.

Tack till Anders Odéhn!

 

Frågor kring installationen?

Om du har fler frågor kring denna installation så är du välkommen att ringa oss på Diesel Power för rådgivning. Vi har till exempel ett brett sortiment av alla tillbehör som ofta behövs vid en installation av en ny motor.

Kontakta oss

Våra varumärken

John Deere logotype
Yanmar logotype
MAN logotype
COX logotype
Kohler logotype
Sole Diesel logotype
Coracon logotype
Parker Racor logo
EHB Electronics logotype