Diesel Power

Nimbus Max 2

Nimbus Max 2

Typ av båt: Motorbåt - planande
Tidigare motor: 4.3GL-GI-GS, Volvo Penta
Nymonterad motor: Hyundai SeasAll, S250/S270 Merc drev

Visa fler båtreferenser

Motorbyte i en Nimbus Max 2

Vikt c 1,6 ton, längd 7,5 m, bredd 2,4 m, planande walkaroundbåt från 90-talet Tidigare Volvo Penta 4,3 GI (225 hk/4600 rpm) i båten som med DP-S drev och D4 propeller fick en toppfart på 32 knop med en bränsleförbrukning på 2,2 liter/nm.

Ny motor är en Hyundai SeasAll S270S (270 hk/3800 rpm) Mercruiser Bravo 3 drev med utväxling 1.81:1 och 26″ Mercruiser XR propellrar i rostfritt stål.

Toppfart är 38,5 knop med en bränsleförbrukning på 1,4 liter/nm.

Förutom en 36 % lägre genomsnittlig bränsleförbrukning känns båten mycket piggare, planar mycket lättare och att gå från 0 till 15 knop tar 5 sekunder med dieseln jämfört med 7,6 sekunder för bensinmotorn.

Läs om Hyundai SeasAll S270S föregångare S250Si artikeln publicerad i Vi Båtägare 2 2012_Hyundai SeasAll_S250S.   

Länkar för Nimbus Max 2

Om du har fler frågor kring denna installation så är du välkommen att ringa oss på Diesel Power för rådgivning. Vi har till exempel ett brett sortiment av alla tillbehör som ofta behövs vid en installation av en ny motor.

 

Tack till Staffan Westerling för text och bilder!

Nimbus Max 2 med Hyundai SeasAll S250S med Mercruiser Bravo 1 drev

Frågor kring installationen?

Om du har fler frågor kring denna installation så är du välkommen att ringa oss på Diesel Power för rådgivning. Vi har till exempel ett brett sortiment av alla tillbehör som ofta behövs vid en installation av en ny motor.

Kontakta oss

Våra varumärken

John Deere logotype
Yanmar logotype
MAN logotype
COX logotype
Kohler logotype
Sole Diesel logotype
Coracon logotype
Parker Racor logo
EHB Electronics logotype