Nimbus 26 DC Epoca
Typ av båt: Motorbåt - planande
Tidigare motor: KAD44, Volvo Penta
Nymonterad motor: Hyundai SeasAll, S250/S270 VP drev
Motorbyte i en Nimbus 26 DC Epoca
Vikt c. 2,85 ton, längd 7,90 m, bredd 2,60 m, planande Day Cruiser som tillverkades mellan 1988-2005.
Tidigare satt det en VP KAD 44 dieselmotor med DP-H 290 drev. Ny båtmotor är en Hyundai SeasAll S270P (270 hk / 3800 rpm) med VP adapter
- Behöll existerande DP-H 290 drev
- Toppfarten var tidigare 32 knop med en marschfart på 24 knop och en bränsleförbrukning på 1,4 liter distansen
- Med den nya motorn är toppfarten 35 knop med fullgasvarvtal på 3900 rpm.
- Marschfarten har ökat till 26 knop samtidigt som bränsleförbrukningen har sjunkit till 1,1 liter distansminuten, dvs ca 15 % lägre bränsleförbrukning
- Sparar ca 200 kg i vikt med den nya installationen
- Mer utrymme i motorrummet
- Bättre acceleration och bättre marschfart. Båten har något högre toppfart.
- Motorn går tystare.
Länkar för Nimbus 26 DC Epoca
- Länk till Nimbus 26 DC Epoca hos maringuiden
- Länk till Nimbus 26 DC Epoca på sökbåt.se
- Länk till tillverkaren
- Länk till installatören
Tipstack till Nalle på Bil och Marinservice i Motala AB!
Vill du ha ett kostnadsförslag på en ny marinmotor?
Fyll i formuläret så kontaktar vi dig och hjälper dig att välja rätt motor till just din båt.