Diesel Power

Bayliner 2858 Ciera Command Bridge

Bayliner 2858 Ciera Command Bridge

Typ av båt: Motorbåt - planande
Tidigare motor: 7.4 MPI, Mercruiser
Nymonterad motor: Hyundai SeasAll, S250/S270 Merc drev

Visa fler båtreferenser

Motorbyte i en Bayliner 2858 Ciera Command Bridge

Längd 9.30m, bredd 3,0 m, djup 1,07 m, 6 kojplatser, planande båt från 90-talet. Vikt ca 5 ton med fulla bränsle- och vattentank (3,8 ton tom enligt Bayliner).

Båten är utrustad flödesmätare från Garmin kopplad via NMEA-2000 till Garmins sjökortsplotter. Tidigare satt det en Mercruiser 7.4l MPI Bravo (330 hk / 4400 rpm) bensin V8 motor med förgasare och Bravo 2 drev, med ca 500 motortimmar.  Vid farten 6-7 knop förbrukade motorn 12-15 l/h – Marchfart 22-23knop förbrukade den 3 – 3,5 liter/nm beroende på väder. Toppfart ca 27knop vid 4400rpm och en förbrukning över 4 liter/nm. Ny motor är en Hyundai SeasAll S250S (250 hk / 3800 rpm)

  • Mercruiser Bravo 3X drev med 2,0:1 utväxling
  • 21″ XR 4+3 propeller
  • Vid farten 7 knop förbrukar den ca 8 l/h
  • Marchfart på 22 knops vid 3400 rpm är förbrukningen nu 1,7 liter/nm
  • Toppfart på 28 knops vid 4000 rpm är förbrukning ca 1,75 l/nm

Det var en mycket lätt installation då motorn passade direkt på gamla motorfästena och bränsleförbrukningen har minskat med nästan hälften! Är grymt nöjd med båten – den går nu väldigt tyst i marchfart och man behöver inte höja rösten när man ska prata på flyen eller när man kör inne. Ska köpa auto trim till båten och testa och se om jag kan få upp den lite snabbare i planing.

Länkar för Bayliner 2858

Tack till Roger Nylund!

Frågor kring installationen?

Om du har fler frågor kring denna installation så är du välkommen att ringa oss på Diesel Power för rådgivning. Vi har till exempel ett brett sortiment av alla tillbehör som ofta behövs vid en installation av en ny motor.

Kontakta oss

Våra varumärken

John Deere logotype
Yanmar logotype
MAN logotype
COX logotype
Kohler logotype
Sole Diesel logotype
Parker Racor logo
EHB Electronics logotype